گزارش خبرگزاری مهر از نشست دبیرکل با کارشناسان اداره کل هرمزگان

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    این وبلاگ جهت معرفی کتابخانه عمومی کوثر زیباشهر ایجاد گردیده است. شما دوستان گرامی میتوانید اخبارکتابخانه، تازه های کتاب،معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی ،مسابقات فرهنگی،برنامه های بخش کودک،اخبار نهاد کتابخانه های عمومی و دیگر مطالب مفید و خواندنی را در این وبلاگ بخوانید. ساعات کاری کتابخانه: ;کتابخانه همه روزه ساعت 13 الی 19 و پنج شنبه ها از ساعت 8 الی 13:30 باز می باشد. آدرس : اصفهان -زیباشهر- بلوار امام- خ خیام -کتابخانه عمومی کوثر پست الکترونیک: darshori1508@gmail.com شماره تماس: 03152545700

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 197
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 60
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 76
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 6
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 8
    آي پي امروز آي پي امروز : 20
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 25
    بازدید هفته بازدید هفته : 274
    بازدید ماه بازدید ماه : 265
    بازدید سال بازدید سال : 1688
    بازدید کلی بازدید کلی : 87954

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.218.48.62
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

گزارش خبرگزاری مهر از نشست دبیرکل با کارشناسان اداره کل هرمزگان

یکی از کارشناسان دیگر حاضر در جلسه با ارائه گزارشی کوتاه گفت: احداث کتابخانه مرکزی هرمزگان را با ۷ هزارمتر زیربنا در دستور کار داریم و نزدیک به ۸ میلیارد تومان اعتبار برای پایان این پروژه نیاز داریم. برای احداث و اتمام کار دیگر کتابخانه‌های استان هم به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه احتیاج داریم. برای دیگر فعالیت‌ها از جمله توسعه یا مثلا شاداب سازی، به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

درخواست کرده‌ایم بودجه عمرانی نهاد کتابخانه‌ها به طور مستقیم به دست نهاد برسد

مختارپور در پاسخ به این کارشناس گفت: طبق قانون، چند سال بعد از جدا شدن نهاد از وزارت ارشاد، بودجه اش ابتدا به ارشاد داده می‌شد و سپس از ارشاد به نهاد می‌رسید. یک بخش از این بودجه، بودجه عمرانی بود. بودجه عمرانی نهاد هنوز از ارشاد می‌آید و از مجلس درخواست کرده‌ایم برای سال ۹۴ کاری کنند که این بودجه عمرانی مستقیم به خود نهاد برسد. البته بدانید که اگر این بودجه را هم به ما بدهند، پاسخ نیاز اداره استان‌های نهاد را نخواهد داد. به هر حال، تازه این کار را برای سال ۹۴ شروع کرده ایم و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من پیشتر در گفتگویی با خبرگزاری مهر، اشاره کرده ام که متاسفانه هزار و ۸۰۰ کتابخانه ما سیستم کامل اطفای حریق ندارند. به هرحال در این زمینه مشکلات وجود دارد و در حال کار روی آنها هستیم. چارت سازمانی کل نهاد هم در حال تدوین است. زمان دقیق آن را نمی‌دانم ولی به طور حدودی شاید در جلسه هیات امنا در بهار ۹۴ بتوانیم درباره اش گفتگو کنیم.

همان هفته اولی که به نهاد آمدم، طرح ایستگاه‌های مطالعه را تعطیل کردم

بخشی از این جلسه هم به مساله ایستگاه‌های مطالعه اختصاص داشت. مختارپور در این باره گفت: چنین ساختاری اصلاً صحیح نیست که ناچار شویم، چنین ایستگاه‌هایی را مرتب پر و خالی کنیم و نهادهای دیگر هیچ کاری در این زمینه نکنند. من به آقای اله یاری گفته‌ام تا به این موضوع رسیدگی شده و ایشان هم مشغول است. اگر به عنوان مثال برای ایستگاه مطالعه، به پارک نیاز است، خوب است شهرداری این بخش کار را به عهده بگیرد، ما که قرار نیست متصدی هم کارهای ایستگاه‌های مطالعه باشیم. یک مشکل دیگر در این باره، این است که زمانی نهاد کتاب با تیراژ ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزارتا چاپ می‌کرد و در این ایستگاه‌ها می‌گذاشت. من هفته اولی که به نهاد آمدم، این طرح را تعطیل کردم. دقت کنید که قرار است نهاد تشویق کننده ناشران باشد نه اینکه خودش ناشر شود و جای آنها را بگیرد. نمی‌شود که نهاد، هم کتاب بخرد، هم خودش چاپ کند و هم از خودش بخرد و در ایستگاه مطالعه بگذارد. وقتی ناشران کشورمان توانایی چاپ کتاب با تیراژ ۵۰۰ نسخه را دارند، معنی ندارد نهاد با تیراژ ۲۰۰ هزارتایی کتاب چاپ کند. در وهله بعد، آیا معقول است که اجازه بدهیم کتاب‌ها را هر کسی که خواست از ایستگاه مطالعه ببرد و معلوم نباشد که آن را بیاورد یا نیاورد؟ این شان کتاب نیست.

طرح فعلی «کتاب من» با اصل مفهوم کتابخانه عمومی مغایرت دارد و لذا اصلاحات بنیادین در آن ایجاد خواهد شد

مختارپور درباره سوالی که یکی از کارشناسان درباره طرح «کتاب من» مطرح کرد، گفت: این طرح در سال اولش با ۷ تا ۸ هزار نفر متقاضی آغاز شد اما در سال آخر، تعداد متقاضیان به ۹۷۰ هزار نفر رسید. طرح کتاب من یعنی فرستادن کتابی که در کتابخانه نیست، برای عضو. عضو متقاضی کتابی که در کتابخانه‌ها نیست، سفارش می‌دهد و کتابخانه آن را تهیه کرده و برای آن فرد می‌فرستد. بعد کتاب وارد کتابخانه می‌شود. من از کتابدارها می‌پرسم، فرم تقاضا را عضو پر کرده یا شما؟ بعد اطلاعات را پر کرده و کتاب را برای کتابخانه می‌فرستند. در برخی مقاطع، آن کتاب من که ارسال شده، اصلا خوانده نشده است. حالا حساب کنید که برای این کتاب، هزینه خرید و ارسال در نظر گرفته شده است. این طرح در اصل، با مفهوم کتابخانه‌های عمومی مغایرت دارد؛ و معنی اش کتابخانه خصوصی است. یعنی کتاب را بخری و به شخص بدهی. بنابراین طرح «کتاب من» دوباره راه خواهد افتاد ولی با یک سری تغییرات بنیادین.

پیش از آغاز و برگزاری این جلسه، محسن زینلی تختی مدیر اداره کل کتابخانه‌های استان هرمزگان به ارائه گزارشی به مختارپور پرداخت و گفت: در کل استان، ۶۱ باب کتابخانه وجود دارد که در مجموع ۶۰۲ هزار نسخه کتاب در آن‌ها وجود دارد. کل اعضای کتابخانه در این استان هم ۳۹ هزار نفر هستند. ما در مجموع، ۱۱۴ نفر کتابدار و ۱۸ نفر عضو ستادی داریم. زیربنای کتابخانه‌هایمان ۳۱ هزار و ۴۹۲ متر مربع است و ۱۳ شهرستان در استان وجود دارد که در هرکدام مسئولان شهرستان در کتابخانه‌ها مشغول هستند. همه این مسئول‌ها، کتابداری هم می‌کنند و تنها مسئول شهرستان بندرعباس است که کتابداری نمی‌کند.

وی گفت: ما در شهرستان‌ها دچار کمبود کتابدار هستیم و تمرکز کتابدارها در شهر بندرعباس زیاد است. دلیلش هم این است که نیروهای غیربومی زیادی جذب شده اند و در خود استان، رشته دانشگاهی کتابداری نداریم. بنابراین تعداد زیادی از کتابدارها از فارس و کرمان آمده اند. برای شهر نیز، وجود نیروی کتابدار واقعاً احتیاج است. مبالغ نیم درصد هم از سال گذشته تا به حال، ۵۰ درصد رشد داشته است.

در هر منطقه باید کتاب‌های متناسب با مذهب و قومیت آن منطقه ارائه شود

سوال دیگر مختارپور از مدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان درباره اعضای اهل سنت کتابخانه‌ها بود. مختارپور پرسید: چه تعدادی از اعضای کتابخانه‌های این جا، از اهل سنت هستند؟ و چه کتاب‌هایی برایشان دارید؟ پاسخ نیز به این ترتیب بود که اکثرا اعضای کتابخانه‌ها در قشم از اهالی سنت هستند و کتاب‌های منابع دینی زیادی برایشان وجود ندارد اما کتاب‌های حوزه ادبیات که مورد پسندشان باشد، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مختارپور در ادامه گفت: در هر منطقه باید کتاب‌های مناسب آن منطقه ارائه شود. یعنی در مناطق کردنشین یا ترک نشین کشورمان، باید کتاب‌هایی که دوست دارند یعنی کتاب‌های کردی و ترکی وجود داشته باشد. درباره برادران اهل سنت هم همین طور است و باید کتاب‌های مورد نیازشان تامین شود. از توزیع و ارائه کتاب‌های تفرقه افکن نیز جلوگیری شود. این مساله طبق عقل، شرع و حرف رهبرمان است. بنابراین فهرست کتاب‌های مورد نیاز اهل سنت را ارائه کرده و آنها را برایشان تهیه کنید.

گفتنی است سفر استانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به هرمزگان، شب گذشته به پایان رسید.



تاریخ ارسال پست: سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: